Jagamiskultuur: motivatsioon, ärimudelid ja häkkerieetika

Loe läbi Raymondi Hacker-HOWTO (eesti või inglise keeles) ja kirjuta selle kohta hinnang.

 

anonymous

Tere! Hello! Servus! Здравствуйте! 你好!

No nii läheb aga mõtete kirja panemiseks. See nädal on vaja anda oma hinnang Hacker-How-To eeskirjale või teiste sõnadega püha piiblile, mille on kirjutanud E.S Raymond ise.

Ma olen seda kirjandust varasemalt lugenud c.a kolm  korda. Esimene kord meenutab kohe kodulinna, Paidet. Enne kui alustasin oma karjääri Tallinnas, siis tekkis mõtte ennast soojaks teha häkkeri eetikat lugedes. Seda ma ka tegin, vaiksel vihmasel suvel. Järgmised korrad juba IT Kolledžis ja nüüd uuesti TTÜ-s.

Mis ma oskan öelda antud eetika kohta? See on tore lugemine ja annab aimu, millega terve kogukond tegeleb. Annab vihjeid, mida meelespidada kui tahad saada häkkeriks ja kuidas tuleb käituda. Hea kui inimesed või IT entusiastid avastavad sellist lugemist juba varajases elus nagu mainiti tekstis, et 15 – 20 vanuses on hea hakkata tegelema häkkerliku suunaga. Samuti pole piiri alustada veel varem või veel hiljem, kui huvi ja kirg on tekkinud, siis kõik teed on avatud. Tuleb vaid omada PC ja internet ning ülejäänud on juba iseenda teha.

Hea külg on selles, et mainitakse iseenda kallal töötamises, leiad omale kasutaja kogukonna, töötad enda kallal ja alles hiljem tunnustatakse sind nagu igas valdkonnas, kus sa tahad tööd teha. Kasvõi kui võtta sport, äri, kunst või muusika. Igal pool kehtib selline reegel. Ilma selliste reegliteta, kus tuleb ennast kehtestada ja teha omast vabast ajast midagi lahedat, siis poleks järgneval generatsioonil kedagi jälgida. Seega kogu higi ja vaev tasub ennast ära.

Ainukene asi muidugi, mis paneb mõtlema on koht, kus mainitakse hariduse taset ja kooli üle üldse. Siin tekib küsimus, milleks meile söödetakse haridust sellises hulgas ette kui tegelikult tuleb kõik iseseisvalt selgeks õppida? Milleks on vaja kraade kui vabal ajal tegutsevad vennad on nii või naa 1000 korda kiiremad ja osavamad kui need, kes tulevad kooli pingist? Milleks on vaja aega raisata kõige sellejaoks? Kui omad oskusi olla häkker, siis oskad tajuda tavalisi asju nagu lugemine, arvutamine ja loogiline mõtlemine. Vähemalt tunnen ma isiklikult häkkereid, kes omavad vaid 9.klassi haridust ja tajuvad maailma palju paremini kui need, kellel on mitmeid kõrgeid kraade ette sööta.

See ei tähenda, et sa oled tark ja omad mitut kraadi, et sa oskad edasi anda oma teadmisi ning oskusi. See on tänapäeva koolis ja ülikoolis nii tavaline kui sa ei saa aru, mida sulle tahetakse edasi anda, ei osata õpetada “Ma oskan isegi ahvile selgeks teha” stiilis aineid, rääkimata, kuidas sa õpetad programmeerimist.  Seega ma arvan, et igat valdkonda või eriala võiks mingil määral hakata süvenemalt õpetama põhikoolist saati.Rohkem panustama inimese loovusesse mitte õpetama vaid fakte ajaloost ja teistest ainetest.Need faktid üldjuhul ununevad.

Kas tulevikus me mitte ei toida ennast tänu enda oskustele, mille oleme omandanud vabast ajal? Kasvõi WWW programmeerimine või mõnes muus valdkonnas võtame näiteks kunst? Ma isiklikult arvan, et see vastab tõele, vähemalt omast kogemusest võin seda kinnitada. Väikese kriitika kõrvale, jätkan kirjeldamist häkkeri eetikat edasi.

Mulle isiklikult meeldib eetika juures, et see on nii suureks kasvanud ja tõgitud mitmesse erinevasse riigikeelde. Seega igas riigis leidub kogukondasid, kus on sadu või tuhandeid innimesi, kes loevad seda iga päev. Nad saavad innustust olla kuskil, kus neil mugav, tekitab rõõmu ja saavad tunnustust vanem tegijatelt.

Lisaks, et meedia on tõesti teinud suure apsaka häkkeri ja kräkkeri vahel on ikka kivi kapsaaeda visatud. Siiamaani leidub tänapäeva uudistes, et häkkereid tembeldatakse halbadeks inimesteks, kelle eesmärk on vaid varastada inimese identieet, tühendada tema krediitkaardid ja luua viiruseid. Seda artikklit võiks saata meedia kanalile otse e-posti või alati kui tekib uus artikkel, siis kommentaaride alla “HACKER VS CRACKER…. WHAT IS THE DIFFERENCE?”.

Üldjuhul olen ma elus kohanud väga palju erinevaid häkkereid ja vahest satuvad sellised kodanikud ette, et võta kasvõi peast kinni ja hoia kahe kätega kõvasti kinni. Sellepärast, et need mehed ei taju üldse maailma, nii nagu normaalsed inimesed. Liiga palju anti-sotsiaalset elu võib kahjustada inimese taju suhelda teistega vabalt, oma kiiksude varjamine jne. Ma ei väida siin kohal, et ma olen kellegi vastu. Ma olen kõikide vastu võrdne ja austan kõiki. Mõne ajapärast võib suhtlemise juures tekkida pingelisi momente, millest tahaksid rahulikult eemalduda.

Seega ma soovitaksin igal häkkeril käia tutvumas inimestega, leida teisi hobisid, millega nad iseennast täidavad ja tugevdavad. Vahest isegi tahaks aidata mõnda häkkerit, soovitada talle ühte või teist, et tal endal oleks elus rohkem rõõmu aga sellejaoks peab ta oma mugavuse tsoonist välja tulema.

Seega ma arvan, et “Points For Style” peaks täienema või vähemalt muutuma natukene selliseks, kus inimene ei liialda sotsialiseerumist reaalses maailmas.

Kokkuvõttes võib öelda, et selline lugemine on asjalik, avaneb laiemaks silmaring ja leiab mõtteid edaspidiseks karjääriks.

Selleks korraks aga kõik, tänud tähelepanu eest!

Head aega! Good Bye! Tschau! До свидания! 再見/再见!

 

 

 

Leave a Reply

